I dag tävlar företag om att vara mest «mobile first» eller «mobile centric». Allt skall föregå från mobilen och allt skall göras genom en app. Detta påverkar i största grad hur webbsidor visas också för användare som använder en större skärm och kanske ett fysiskt tangentbord.

Varför anpassas allt till mobiltelefonens skärm?

Mobiltelefonen har vi med oss oavsett var vi är, den är omedelbart tillgänglig och det är många som använder mobiltelefonen mer än alla andra skärmar tillsammans under en dag. Med betaltjänster som PayPal, Swish, Google Pay och liknande har mobiltelefonen snart också tagit över rollen som plånbok helt.

Till att börja med handlade anpassning av innehåll till mobiltelefon om att skapa egna versioner av webbsidor. Dessa kunde ofta börja med en «m.» före resten av adressen. Efter hand utvecklade sig webbsidor till att vara så kallat responsiva, som betyder att innehåll och layout automatiskt skall anpassas efter skärmens storlek. I teorin betyder det att du skall kunna uppleva en och samma webbsida på allt från en begagnad iPad till en helt ny toppmodell eller en laptop med större skärm.

Dessutom har sökmotorer som Google också börjat att belöna webbsidor som är mobilanpassade. Detta betyder att traditionella webbsidor som inte ser riktigt bra ut på en liten skärm dyker upp mycket längre ner i sökresultat. Det gör att företag helt enkelt måste mobilanpassa sina sidor för att de skall kunna fortsätta att vara konkurrenskraftiga på nätet.

Att anpassa innehåll till en liten skärm handlar inte bara om att krympa innehållet och använda fonter och färger som är lätta att läsa på en mobiltelefons skärm i solen. Lika mycket handlar det om själva innehållet och inte bara hur det presenteras.

Utmaningar med innehåll som inte är anpassat till större skärmar

Du märker ganska fort om du med en laptop eller större surfplatta besöker en webbsida som bara fungerar bra på en liten mobiltelefons skärm. Till att börja med kan du märka att innehållet sällan fyller hela skärmen och det kan uppstå underliga tomrum och avbrott.

På en laptop lägger du säkert också märke till om en sida nästan bara går att navigera på med en touch-skärm. Då kan det vara svårt att intuitivt röra dig runt på sidan med hjälp av mus och knappar på tangentbordet.

Den stora utmaningen är kanske när innehållet också kortas ner i en så stor grad att det känns som att du får en fattigare upplevelse på en större skärm. Det kan till exempel handla om att artiklar i en tidning inte längre går lika mycket på djupet men istället bara försöker hålla på läsarens uppmärksamhet i en kort tid. Då riskerar «mobile first» och «mobile centric» att bli fördummande tekniker.