Användarvänlighet blir allt viktigare på webben. Många av dagens besökare på webbsidor är otåliga och vill snabbt hitta fram till den information, den vara eller tjänst som de letar efter. Därför är det väldigt viktigt när man bygger webbsidor att de tilltalar målgruppen och är tydliga. Många företag arbetar med användaranalyser för att förstå olika kundgrupper och deras behov. Det gäller att känna sina kunder och veta vad det är de efterfrågar. Med hjälp av den informationen kan man bygga en webbsida som tydligt talar om vad kunden ska göra för att nå fram till det mål som kunden har.
Ett exempel på en användarvänlig webbsida
Ett bra exempel på en riktigt användarvänlig webbsida är Däckias hemsida. Här kan kunden enkelt mata in sitt registreringsnummer för att boka däckskifte eller köpa nya däck eller fälgar. Informationen på Däckias webb är mycket tydlig och det är ingen tvekan om hur kunden ska göra för att komma vidare. Tack vare den smarta tjänsten med inmatning av registreringsnummer kan kunden få personanpassad information om vilka tjänster och produkter som finns tillgängliga för just honom eller henne. Denna funktion är ett av många smarta sätt att nyttja webbens fördelar. Med en användarvänlig webb kan man få många nya kunder!
En användarvänlig webb tilltalar kunderna
Det blir allt viktigare att hemsidor är användarvänliga. Med hjälp av ett snyggt och tydligt gränssnitt, kombinerat med smarta funktioner kan företag locka till sig nya kunder. Ett bra exempel på en sådan webbsida är Däckias hemsida som både är tilltalande rent grafiskt och dessutom har smarta och tydliga funktioner som passar besökarna. Bara genom att skriva in sitt registreringsnummer får kunden tillgång till de tjänster och produkter som passar just honom eller henne. En användarvänlig webb kan idag vara en avgörande faktor för om ett företag kommer att lyckas eller inte. Konkurrensen är hård och det gäller att vara bäst för att bli framgångsrik.