Nyhetsbrev är en viktig kanal för många företag för att nå ut till sina kunder med information och erbjudanden. Det digitala nyhetsbrevet kan ses som den nya tidens direktreklam. Skillnaden är att det dimper ner i inboxen istället för postnedkastet. En av de stora fördelarna med nyhetsbrev är att mottagaren redan har varit i kontakt med företaget, klickat i att de är intresserade av information eller till och med genomfört ett köp, och därigenom godkänt att ta emot information och erbjudanden.
Samtidigt översköljs vi idag med information och det är svårt att nå genom det ständiga bruset. Därför är det viktigt att utforma nyhetsbrevet så att det blir attraktivt att klicka – det ska helt enkelt vara värt för mottagaren att lägga tid på att läsa ditt utskick.
Utforma ditt nyhetsbrev på rätt sätt
För att utforma ett bra nyhetsbrev finns några grundprinciper att ta fasta på:
- Var tydlig med syftet. Börja med att fundera över varför du vill skicka ett nyhetsbrev. Vill du informera om något spännande som har hänt i ditt företag, marknadsföra dina tjänster, bjuda in till ett evenemang eller ge dina kunder ett bra erbjudande? Skriv tydligt i ämnesraden vad det är mottagaren kan förvänta sig.
- Använd en tydlig och professionell mall för dina nyhetsbrev. Idag finns det bra mjukvaror och tjänster online som hjälper dig både med form och funktion i dina utskick. Det ska vara lätt och överskådligt att ta del av i informationen. Använd gärna attraktiva bilder som förstärker ditt budskap.
- Gör det enkelt att ta del av erbjudandet. Se till så att mottagaren enkelt kan klicka sig vidare och ta del av rabatten genom en webbshop eller bokningssida. Tänk på att de allra flesta inte orkar klicka särskilt många gånger utan att det måste bli rätt direkt.
- Följ upp ditt nyhetsbrev. De flesta tjänster för utskick erbjuder statistik och uppföljning. Lär känna dina kunders beteende genom statistiken och anpassa dina utskick.